15 september 2010

Vad Theodore kan just nu

Idag har jag haft en mycket bättre dag på jobbet. En vanlig dag. En torr och varm dag. En ganska händelselös dag egentligen. Som en del dagar är.

Istället för att rapportera om min helt vanliga dag kan jag fylla på listan över vad Theo kan. Det var längesen och jag har givetvis glömt minst hälften. Han kan i alla fall:
  • Klättra upp för lilla rutschkanan på dagis och åka ned själv.
  • Klättra upp för stora rutchkanan på dagis och kasta sig ned. Själv.
  • Kasta slängkyssar (eller smälla sig själv på truten och göra ett smackljud).
  • Tala om vad grisen, kaninen, hästen, alla stora kattdjur (raaaoo) och ibland kossan gör för ljud. Eller hans tolkning i alla fall.
  • Peka på många olika saker i böckerna när jag frågar var de är. Max, Max nalle, Max boll, katten, hunden, lejonet, lastbilen, fisken, elefanten, blomman och så vidare.
  • På beställning gå och hämta saker i andra rum.
  • Peka på min näsa och sedan sin näsa.
  • Nicka när han menar ja och skaka på huvudet när han menar nej. Oftast.
Med andra ord börjar det hända rätt mycket med förståelsen just nu. Vi har länge förstått att han förstår mycket och kan många ord men han börjar mer och mer ge respons och visa att han hänger med. Än så länge kan vi inte urskilja några direkta ord men det är tydligt att vissa läten betyder vissa saker. Tavla till exempel (taaaah) eller djur (iiiIIIhhiii, vilket också betyder häst).

Dessutom blir han mer och mer bedårande för varje dag, den lilla snorkråkan.

1 kommentar:

Eleonor sa...

härligt med kommunikation! Lina säger glatt "jaaa" när vi frågar henne något, helst om det är en fråga hon inte förstår. Så vi vet inte om hon menar ja :) Fast hon är tydlig om hon INTE vill för då skakar hon bestämt på huvudet.
Charmtroll är vad de är de små!