06 december 2009

Andra advent

Förra veckan var det första advent och då kändes det inte så viktigt med ljus och stjärnor och pepparkakor. Den här helgen är det andra advent och nu börjar jag sakna julmyset lite.

När barnet är större vill jag julpynta på riktigt. Med stjärnor i fönstren, hyacinter på bordet och datumljus som tänds varje dag till middagen. I år har vi resonerat som förra året - det är ju bara vi och vi struntar lite i julpyntet, sparar de pengarna. En superfin gran hade vi förra året och det vill vi ha i år igen, men det var också det enda. Det är ändå så rörigt här. Det känns på något vis onödigt att göra julfint om det ändå är stökigt överallt.

Gnäll gnäll gnäll. Jag vet. Men just nu önskar jag att vi hade lite julpynt här hemma. Att vi hade fått upp gardiner (efter ett år) och adventsljusstakar. Kanske lite ljus och en tomte någonstans. Som tröst letar jag efter julgransbilder från förra året. Det var en riktigt stilig gran.

Och så finns ju andra saker att glädjas åt. Det är handboll idag igen till exempel. Yey! Och så är Theodore extra mysig nuförtiden. Det är som att han har kommit på att det är mysigt att mysa. Det händer flera gånger om dagen att han lägger armarna om min hals eller mina axlar när jag lyfter upp honom. Han håller hårt med sina små armar. Allt oftare kommer han med sin lilla öppna bebismun och sträcker den mot mig. Då ska vi pussas och det är supermysigt!

Och det är himla bra. Himla bra och mysigt.

Nu ska jag städa vardagsrummet. Ses ikväll!

Inga kommentarer: