17 maj 2013

Recept: Jordnötssmör- och Oreo-fyllda chokladmuffins

På allmän begäran ska jag nu dela med mig av det godaste jag bakat i mannaminne. Kladdkakemuffins fyllda med Oreo-kakor och jordnötssmör. Amerikanskt så det förslår och helt vansinnigt gott. Gör dem du med!

Du behöver:
Oreos
Jordnötssmör
Din bästa kladdkakesmet
Muffinsformar

Så här gör du:
Öppna Oreo-paketet och jordnötssmörburken. Ett tips, om du förvarar jordnötssmöret i kylen, är att ta fram burken en stund innan baket. Det är lättare att bre då. För det är nämligen det första du ska göra. Bre jordnötssmör på alla kakorna. På ovansidorna.



När du brett alla kakorna lägger du ihop dem två och två så här:



Förbered muffinsformarna och lägg de bredda dubbla oreosarna i dem på detta vis:



Gör nu i ordning din kladdkakesmet. Alla har sina favoriter men om ni vill ha mitt tips kan ni exempelvis följa det här receptet. En klassisk kladdkaka. Häll smeten i formarna så att de täcker kakorna ordentligt.



Nu är det dags att grädda härligheterna. Hur varmt och hur lång tid beror lite på det kladdkakerecept du valt. Jag gräddade mina i 175 grader i 15 minuter och det var alldeles lagom.



När muffinsarna är färdiga ser de ut så här. Ser delikat ut, eller hur? Men det är bara förnamnet, för så här ser de nämligen ut på insidan:



*dör*

1 kommentar:

Anonym sa...

I dag hade vi dessa godingar till kaffet efter Morsdagsmiddagen, och dom blev väldans omtyckta! Till och med av yngsta dottern som är Konditor!!!
Tack för smarrigt tips!
Loulou