07 september 2011

Efterrätt till frukost hela veckan från och med nu!

Jag hade helt tappat frukostinspirationen när jag kom på den geniala idén att äta efterrätt till frukost! Jag var så less på kokt ägg, stekt ägg, äggröra och omelett. Keso kändes blä, frysta bär stod mig upp till öronen. Men hm, om man blandar alla de här ingredienserna på ett annorlunda sätt. Och gör en dessert! En ostkaka! Ostkaka med bär till frukost låter ju som värsta lyxen. Så, jag gav mig på jakt efter ett recept och hittade ett på lchfmat.com som jag modifierade lite.

Nu är den gräddad och redo att ätas imorgon bitti. Jag har inte smakat ännu men den ser jättegod ut!

Frukosträddaren?

GI-ostkaka
Mängd: En lagom stor kaka
Tid: 30 minuter
Ugnstemperatur: 200 grader

Ingredienser:
4 ägg
3 dl vispgrädde
250g keso
1,5 bittermandel
Vaniljpulver efter smak (alltså inte vaniljsocker utan osötat vaniljpulver)
Hela mandlar
Mandelflarn

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda keson, äggen, grädden och vaniljpulvret i en skål.
Riv i bittermandeln och tillsätt de hela mandlarna.
Blanda ihop till en jämn smet och häll i en ugnssäker form.
Strö över mandelflarn efter smak och tycke.
Grädda mitt i ugnen i 25 min eller tills ytan fått en gyllenbrun färg.
Servera förslagsvis med grädde och mosade bär.

3 kommentarer:

Jennie sa...

Smart drag! Själv var jag också så trött på äggen tillslut....jag har fortfarande inte repat mig...och käkar inte gärna ägg om jag själv får välja;)
Strongt att du hittade något nytt och inte trillade tillbaka in i smörgås-träsket;)
KÄMPA PÅ NU!!!!
Kram Jennie

Celine Naminah sa...

Själv åt jag ett tag avacado med olika röror till frukost och lite god ost till. Men tröttnade även på det efter ett tag.

Caroline sa...

Hej!
Den ser ju supergod ut, det receptet måste jag prova någon gång!! :-)
Vad duktig du är med ditt gi-ätande, fantastiskt! Och jag förstår att du lessnade på ägg-frukostar, efter 8 v med det stod det mig upp i halsen med... Nu har jag ätit rostmackor hela sommaren, kanske inte den bästa effekten av alla äggfrukostar men men, vad är väl en bal på slottet?
kram!