19 augusti 2011

Hon handarbetar!

Nej, hon är inte bara mamma och nybliven GI:are med tillfällig bakmani. Hon handarbetar också!

Det händer faktiskt lite på garnfronten, trots att det inte nämnts så mycket om det på sista tiden. Jag stickar på i godan ro men det är mest ofärdiga saker och planer att berätta om. Och en liten färdig scarf.

En sån där liten enkel grej i bomull att ha till vardags.
Mönster: The Age of Brass and Steam Kerchief (Ravelry-länk).
Garn: Bomullsgarnet Drops Muskat, nästan två nystan.
Stickor: Rundsticka 5 mm.

Jag är rätt nöjd med den här lilla stickningen. Enkel men inte tråkig. Det kan vara skönt med en liten bomullsscarf runt halsen när jag cyklar till jobbet om morgnarna. Det börjar bli lite småkyligt men inte kallt. Kanske att den blev aningens liten, och hade jag haft mer garn hade jag nog gjort en repetition till.

Stickning efter vintagemönster.

Mönster: Gammalt vintagemönster från fyrtiotalet. Om jag inte minns fel.
Garn: Akrylgarnet Carmen, okänd spansk tillverkare. Två nystan tror jag.
Stickor: 2 mm

Kort väst beställd av fina Sushila. Bakstycket är färdigt och sisådär en fjärdedel av framstycket. Det går låååångsamt att sticka på stickor nummer två. Med flätmönster i båda sidorna. Låååångsamt. Men framåt!

Randigt i silke.
Mönster: Mönsterblad från Schachenmayr Nomotto
Garn: Silkesgarnet Idena Silkegarn från Schachenmayr Nomotto. Tio nystan tror jag.
Stickor: 6 mm

Min svärmor påbörjade den här koftan men orkade inte sticka klart den. Jag tog över garn, mönster och stickor, repade upp och började om. Två framstycken, ett bakstycke och en halv ärm är färdiga och det är inte långt kvar till blockning och montering. Jag gjorde om designen rätt mycket och stickade knapphål istället för den sidenbandsknytning som mönstret angav. Koftan blir också lite längre än det är tänkt. Spännande att se hur den passar. Det är faktiskt min första vuxenkofta!

Långsockor som ska sticka upp över stövelkanten.

Mönster: Cable detail socks (Ravelry-länk).
Garn: Ullgarnet Finullgarn från Rauma
Stickor: 3,5 mm

Långa flätstickade sockor beställda av Jennie. Hon ska ha dem i sina stövlar, sådär så att de sticker upp ovanför skaftet, så de behöver vara riktigt höga. Flätmönstret är rätt komplicerat för en flätnybörjare som jag så det går rätt långsamt men roligt är det. För att säkerställa att det inte blir för tight kring vaden har jag gått upp en stickstorlek jämfört med provlappen jag stickade, förmodligen byter jag ned när jag kommer lite längre ned mot foten. Det får jag mäta och se ...

Bild lånad från Joeli Caparco, som gjort mönstret.
Mönster: Pepo Pie (Ravelry-länk).
Garn: Alpakagarnet Alpaka Fashion från Schachenmayr Nomotto. Tre nystan tror jag.
Stickor: 4 mm tror jag men jag har inte gjort någon provlapp ännu.

Den här fina lilla västen kommer att sitta fint nu till hösten när det behövs någonting lite varmare över tröjan eller under jackan. Innan det blir kallt nog för kofta. Jag har köpt grått fin garn men inte börjat sticka ännu.

Bild lånad från garnstudio.com.
Mönster: DROPS kofta med runt ok i ”Eskimo” med kort ärm.
Garn: Ullgarnet Drops Eskimo.
Stickor: Rundsticka och strumpsticka 8 mm.

Den här fina lilla koftan tänkte jag sticka åt mig själv. Jag har ju aldrig stickat någonting stort åt mig själv innan. Mest vantar och mössor och någon liten sjal. Klarar jag av att sticka koftan åt svärmor borde jag klara att sticka den här tänker jag. Med så grovt garn och stora stickor borde det gå på ett kick och jag borde kunna ha den när jag cyklar till och från bussen innan det blir kallt nog för jacka. Och så innanför höstkappan innan vinterjackan åker på. Lite som Theos väst. Jag har inhandlat tre nystan härligt gult Eskimo-garn som jag tänkte börja med.


Det var handarbetsnytt för den här gången. Ikväll ska jag blogga om en annan handarbetsrelaterad idé jag tänker göra verklighet av. Av en mer social karaktär.

Inga kommentarer: