06 juli 2011

Världens duktigaste kille

Theodore tycker att det är så himla tråkigt att borsta tänderna, som de flesta tvååringar skulle jag gissa. Det är alltid en massa tjat och gråt morgon och kväll så i helgen köpte vi ett barnborsthuvud som passar vår elektriska tandborste. Han är fascinerad av den. Egentligen är de från tre år men vi har ett sesitive-läge på vår borste - och så är det ju faktiskt inte så himla länge man borstar de små gaddarna. Inga två minuter kan jag lova. Så jag tror att det går bra i alla fall.

Hur som helst. Det var lite nyhetens behag med den nya borsten såklart, sedan blev den också ett tråkigt moment i vardagen. Men ikväll! Ikväll borstade han tänderna jätteduktigt alldeles själv! Flyttade runt borsten på alla tänder precis som man ska. Han var så himla söt.

Efter den duktighetsbravaden låg han alldeles still och lyssnade på Alfons-saga innan jag sjöng Kalle Anka satt på en planka (favoritsången vid nattning) om mamma, pappa, Birgitta, Alina och Mia. Sedan sade jag godnatt och gick ut. Pojken ropade lite på mig och kom upp en gång. Han fick snällt ledas tillbaka till sängen och gnällde lite efter mig när jag gick ut. Sedan somnade han. Somnade! Själv! Nattningen tog en kvart med saga och allt!

Jag hann diska, duscha och koka ägg innan klockan var nio. Underbart!

Tack förresten för tipsen kring GI-kosten. Jag kommer att fortsätta att äta en eller två frukter om dagen (om jag vill). Det är helt ok enligt GI (för jag vill inte följa någon av de striktare kosthållningarna som inte tillåter några kolhydrater alls). En latte eller kaffe med mjölk kommer det också att bli. Jag äter så himla lite kolhydrater i resten av kosten så det får vara ok. Jag vill ju trots allt leva och leva bra. Långsiktigt. Jag väljer att äta enligt GI för att det är bättre för min mage och mitt humör. Jag tål inte snabba kolhydrater så bra, särskilt inte vitt mjöl och absolut inte socker som jag är gravt beroende av. Men jag vill ändå ha lite råd så att jag inte äter för mycket av det goda och går upp i vikt på köpet. Det har jag verkligen inte marginaler för.

Idag har jag i alla fall ätit:
Frukost: 2 ägg, turkisk yoghurt med hallon, lite mandlar och lite kokosflagor.
Lunch: Kålsoppan med lammfärs från igår, 2 Finn Crisp med chèvre-ost.
Mellanmål: Åpple
Kaffe: 1 kaffe med mjölk, 1 liten latte från kaffemaskinen.
Middag: Sallad med massor av kyckling, bacon, blandad sallad, sparris och champinjoner. Dressing på vitlök, parmesan, olja och vatten.
Kvällsmål: Jag har inte bestämt mig riktigt. Kanske keso med blåbär och mandlar.

Inga kommentarer: