05 juli 2011

Matbloggen fortsätter

Mamma, och Moster och ni andra som kan det därmed GI. Det här har jag ätit idag. Verkar det bra? Jag har så svårt att avgöra vad som är lagom portioner när man inte har kaloriräkning att luta sig mot. Jag kommer nog äta något mer mellanmål ikväll för jag lär bli hungrig igen om någon timme.

Frukost: typ 1 dl turkisk yoghurt 10 %, resten jordgubbar, lite kokosspån, 1 ägg.

Sen åt jag ett sånt här.

Det var en hungrig dag idag så jag åt en sån här nektarin också.

Sen lunch: Caesarsallad med sallad, tomat, kycklingfilé, bacon
och dressing på vitlök, parmesan, olivolja och äggula.

Sen en latte från kaffemaskinen.

Och en till sån här.

Och till middag en soppa på lammfärs, buljong, kål, tomat och lök.
Till det Finn crisp med chèvre.

... och sen åt jag en burk makrill i tomatsås.

2 kommentarer:

Anette sa...

Nu kör ju inte jag GI sen lång tid tillbaka och den där strikta varianten passade mig inte alls eftersom jag behöver kolhydrater när jag tränar. Men jag tycker det ser bra ut, det du har ätit. Du har ju verkligen lyckats utesluta kolhydraterna om man bortser från frukten. Själv blir jag inte mätt på en frukt till mellis, det skapar nästan mer hunger. För mig funkar keso, kesella, kokt ägg och sånt bättre. Jag brukar äta 2 Rågrut med keso på ganska ofta på förmiddagen när jag ätit tidig frukost. Rågrut är ju inte direkt GI, men du kanske kan byta ut mot ett par FinnCrisp eller Wasa Sport istället.

Jag tycker gott du kan öka på proteinmängden, annars finns risk att du blir hungrig. Ät 2 ägg på morgonen, byt ut en av frukterna till nåt mer mättande, t ex. fet yohurt och några mandlar, rågkuse med keso, kokt ägg, keso med hallon eller en näve nötter.

Generellt gäller ju att när man utesluter kolhydrater måste man öka på de andra näringskällorna, mer fett och mer protein annars blir man döhungrig. Sen kan man lägga till kolhydratfattiga men mättande grönsaker. T ex blomkål, broccoli, haricot verts. Ät mycket sånt så får du lite mer "bukfylla".
Lycka till!

Jennie sa...

Hej, jag har ju hållit på lite med GI och jag kan bara hålla med ovanstående. Byt ut frukten mot annat om du kan och vill! Jag tror det blir bättre, det är ju trots en hel del fruktos och således kolhydrater som du får i dig via frukten varje dag....och äter du så mkt som tre frukter då så är det ej så bra. Soppan är kanon! Latten är inte så bra....visst, någon gång då och då kan man väl unna sig en (utan socker) men inte var dag!

Jag är inne i en svacka just nu...
Lycka till!!!!
Kram Jennie

Ps, supersöta bilder på charmören! Regn är ju superkul;)