16 februari 2011

Jag har närt en fransos vid min barm

Det här med Theodore och hans ord blir bara roligare och roligare. Det kommer nya riktiga och egenpåhittade ord hela tiden - en del mer logiska än andra. Nu när pojken är sjuk är de enda orden han orkar säga följande: bajs, nej, ja-a, medicin och mjölk. Eller "å-lä", som det tydligen heter. Ja, precis. Au lait. Theodores ord för mjölk är au lait. Vi har ingen aning om var det kommer ifrån (vi dricker "espresso", "kaffe" och "latte" i vårt hem, vi har nog aldrig ens sagt orden "au lait").

Är det inte hur rolig som helst? Att vakna mitt i natten av att en liten pojke sitter bredvid och och piper "å-lä, å-lä". Jag ska försöka fixa en film ...

Jag uppdaterar ordlistan så länge.

Mamma/mammamma - Mamma
Ma-ma/ma-ma-ma - Napp
Babba - Pappa
Åcka -Klocka
Gii - Ägg
Iiis - Spis
Gaa - Glass
'gga - Öga
Ja-a! - Ja
Nej/Nee-ej!/Nejnejnej - Nej
Aka - Kaka
Aka - Baka
Iil - Bil
Acka - Jacka/overall
Acka - Macka
Uue - Huvud
Amma - Alma
Ooa - Moa
Oppa/oppopp - Hoppa
Ocka - Docka
Appa - Lampa
Kå-kå/Gå-gå - Kom eller gå, jag har inte listat ut vad än.
Koo/koo-koo - Skor
Tack - Tack/varsågod
Oouii - Musik
Ahjs - Bajs
Iiin - Medicin
Å-lä - Mjölk
Uuh - Ljus
Opp - Kopp
Tack - Tack/Varsågod

Inga kommentarer: