25 januari 2011

Theodores ord

Jag lovade ju för länge sedan att jag skulle lista de ord som Theodore säger hittills, sedan glömde jag bort det i min handbolls-VM-yra. Men nu kommer den.

Mamma/mammamma - Mamma
Ma-ma/ma-ma-ma - Napp
Babba - Pappa
Åcka -Klocka
Gii - Ägg
Iiis - Spis
Gaa - Glass
'gga - Öga
Ja-a! - Ja
Nej/Nejnejnej - Nej
Aka - Kaka
Aka - Baka
iil/vrrm - Bil
Acka - Jacka/overall
Acka - Macka
Uue - Huvud
Amma - Alma
Ooa - Moa
Oppa/oppopp - Hoppa
Ocka - Docka
Appa - Lampa
Kå-kå/Gå-gå - Kom eller gå, jag har inte listat ut vad än.
Koo/koo-koo - Skor
Tack - Tack/varsågod
Oouii - Musik

Det var allt jag kom på just nu ...

2 kommentarer:

Knit-Marie sa...

Ja, då ska jag väl lämna ett proffessionellt utlåtande då;)
Det mest imponerande är alla velarer. Klara har inga!
Velarer = k,g,ng.
Totalt ligger han utmärkt till, särskilt med tanke på hans glada och charmiga kommunikativa sätt!
Se där! Och gratis var det också,hihihi

Thepas sa...

Åh mitt mammahjärta svämmar över av stolthet! Tack så mycket för det fina gratisutlåtandet! Jag tycker det är så intressant med barns språkutveckling och försöker hela tiden locka fram nya ord eller gester.

Det är roligt att läsa dina listor över Klaras ord, de är de som inspirerat mig. Men du är mycket bättre på att beskriva hur orden låter. Mer sånt!