03 maj 2010
Smalt från BIKBOK
På vägen till jobbet idag såg jag den här annonsen från BIKBOK och var tvungen att bli lite gnälltant. Är hon inte lite väl smal, även med annonsmått mätt? Och ser hon inte väldigt ung ut? Jag vet ju att BIKBOK är en ungdomsbutik, och alltså bör modellen se hyfsat ung ut, men det gör det hela ännu värre i mina ögon. Det är som vanligt de unga tjejerna som ska bombarderas med bilder på pinnsmala "ideal"-modeller. Den här är dessutom lite bootylicious vilket är nästan omöjligt jämfört med resten av kroppen. Det är mycket möjligt att modellen ser ut så, att bilden inte alls är väldigt retuscherad. Hur som helst så är den kroppsbilden oerhört svår att leva upp till.
Jag anser mig vara ganska luttrad när det gäller modeller i reklamsammanhang, jag jobbar ju trots allt inom reklambranschen, men den här gången tycker jag faktiskt att det var för smalt. Jag hittade samma bild på BIKBOKs hemsida, här syns modellen bättre. Midjan är minimal och armarna är ju alldeles beniga och taniga. Alltså. Midjan/magen ser smalare ut än de smala låren.
Nej då står jag hellre upp för Dove och deras Campaign For Real Beauty. Det är ett fint initiativ tycker jag, med helt vanliga kroppar. Eller Kroppsbilder, som jag länkade till för ett tag sedan. Sådana rörelser behövs för att väga upp dagens smal-och-snygg-hets.
Jag läste nyligen i GP:s ungdomsdel Graffiti om en 13-årig tjej som oroade sig över om hon var överviktig. Hon var 153 cm lång och vägde 48 kilo. Jag har fortfarande en massa kroppsbildsångest kvar men den blir mindre med tiden. Jag är så otroligt glad att jag inte är tonåring längre och jag tycker så synd om de tjejer som mår som jag gjorde då.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
Jag kan inte annat än hålla med dig. Självklart ska oretuscherat smala människor få finnas i reklamvärlden men variationen behöver ökas. Människor kommer i alla storlekar och former och det borde speglas i reklamen.
Vissa hävdar att kläder som visas på "tjocka" modeller inte säljer lika bra men personligen vill jag se hur ett plagg ser ut på någon med liknande kropp som mig. Jag köper merparten av mina kläder via postorder och om modellen ger en mer realistisk bild av hur plagget kommer att sitta på mig så ökar sannolikheten för att jag kommer att bli nöjd med mitt köp.
Sen ska vi inte diskutera det minimala utbudet av rockigare kläder i större storlekar...
Heldri: Precis, fram för normala kroppar i reklamen!
Och, nej, det där med rockiga kläder för oss lite kruvigare/tjockare/större/vad du vill är inte lätt. Nu har min stil varierat lite de senaste åren och jag har blivit lite mer tantig i klänningar och tights, men rockigheten lever kvar och jag får ofta lösa problemet genom att exempelvis köpa coola t-shirtar i herrstorlekar... men då sitter de inte så bra eftersom de är helt raka och inte insvängda i den midja jag trots allt har. Det är ett dilemma.
Värsta bilden var väl denna för ett tag sedan:
http://www.celebritysmackblog.com/wp-content/uploads/2009/10/ralph-lauren-model-fired.jpg
Å då är ju modellen supersmal/anorektisk redan innan retuscheringen.
Jag är storlek mellan 36/3 men midjan är runt 32, så visst kan man ha pinnsmala midjor (vilket är ett aber när jag ska köpa byxor, arslet är en 38) :-)
De flesta unga tjejer vet att bilder är retuscherade, men tror ändå att de på något sätt ska kunna se ut som bilderna (jag läste en undersökning som gjorts). Lite läskigt när man eftersträvar att se ut som någon som bara existerar som en idé!
Garntrollet: Ja herregud, det var verkligen ett hemskt exempel!
Självklart kan man ha smal midja och bred/putig rumpa. Kroppar kommer i alla möjliga former.
Skicka en kommentar