05 maj 2010

I år tar jag musiken tillbaka!

Det har varit rätt dött på livemusikfronten för mig sedan Theodore blev till. Jag minns knappt när jag senast var på en spelning. Kan det ha varit Marit Bergman på Storan? Jag minns att jag drack öl så det måste ha varit innan jag blev gravid. Skandal med andra ord.

Det är svårt att få barnvakt när man bor långt ifrån släkt och familj. Vi har fina vänner som gärna sitter barnvakt men vi vill inte utnyttja dem alltför mycket. Och inte vill/kan/får man ta med sig små barn till spelningar hur som helst. Nu har det dock uppenbarats en lösning. Liseberg! I år uppträder faktiskt ganska många band/artister jag kan tänka mig att se. Och allt som behövs är ett årskort för någon hundralapp. Och så hörselskydd till Theo. Och blir han uttråkad och börjar konstla är det bara att gå bort en bit och göra något annat en stund. Man är inte instängd i en lokal full med folk. Det kan bli bra!

Det här vill jag/kan jag tänka mig att se:
27 maj - Mustasch
1 juni - Salem Al Fakir
7 juni - Amanda Jenssen
8 juni - Timo Räisänen

16 juli - Moto Boy (kanske)
30 juli - Elin Ruth Sigvardsson (kanske)
3 aug - Marit Bergman
2 sep - The Baseballs
17 sep - Veronica Maggio

Jag kan kanske till och med tänka mig att slänga in lite The Ark också, bara för att det inte kostar något extra. Jag kan ju alltid hoppas på att de kör någonting nostalgiskt från första skivan.

En annan artist, på tal om ingenting egentligen, som syns och hörs överallt just nu är Imogen Heap. Det är ett namn som jag känt till länge men inte varit intresserad av för att jag inte förstått vilken typ av musik det innebar. Jag tror att jag blandat ihop det med Uriah Heap eller så. Hur som helst. Lite av en slump provlyssnade jag lite på Spotify och blev helt överförtjust. Hon är ju hur bra som helst! Och efter det har jag hört och sett henne överallt. När vi var och kollade efter nya hörlurar i helgen så spelades en av hennes låtar ur ipoden man provlyssnade ur, och nyss på kontoret hörde jag en annan av hennes låtar spelas ur en kollegas hörlurar. Ja, alltså, det var ju bara två exempel men det finns fler! Jag lovar. Jag kommer bara inte ihåg dem just nu.

Hur som helst. Två av de bästa låtarna är Say Goodnight and Go och Headlock. Lyssna här nere.






------------------------------------------------

Uppdatering: Som min moster så rätteligen påminde mig om var jag på Morrissey i början av förra sommaren, när Theodore var sådär en tre månader. Hur kunde jag glömma det, det var ju fantastiskt!

10 kommentarer:

lisa sa...

åhå, då ses vi kanske på Marit som vanligt :)

Anette sa...

Om jag inte minns fel så var du på Morrisey när Theo var typ 3-4 månader ? ;-) Eller har jag fel?

Mustasch ska jag se den 28:e maj på Grönan! Ser verkligen fram emot det!!

Thepas sa...

Menåh hur kunde jag glömma det??

Anette sa...

:-) Jag glömmer sådant jag gjorde igår så jag är ju ännu värre....

Thepas sa...

Hela det föräldralediga året är som en enda lång... fika. Fika och vakna nätter.

Jenky sa...

Roligt med musikvideor. :)

Thepas sa...

Ja jag vill ju vara lika cool som du Jenky!

Linda sa...

Ja, Imogen Heap är faktiskt hur bra som helst. Finns på min spotifylista sedan ett tag tillbaka. Jag borde också bli lika cool som Jenka och lägga upp videos :D

Eleonor sa...

vilken bra lösning på konsertproblemet!

Jenky sa...

I am cool music video blogger.