02 december 2009

Trötters

Nu när vi är så bortskämda med Theodores sömn är det skitjobbigt när den blir störd. Som de två senaste nätterna. Pojken har det ju så jobbigt med tänderna och det verkar nästan som att han har någon liten förkylning samtidigt. Han hostar och snörvlar och gnäller. Han är supertrött men kan inte sova så bra. I alla fall inte på natten. Varför är det så? Sjuka bebisar kan omöjligt sova på natten, men de kan sova i två timmar på raken mitt på dagen.

Inatt var det helt omöjligt att få Theodore att sova i sin säng. Han gnällde och gnällde tills han blev ännu ledsnare och började gråta. Då tog jag upp honom, tröstade och lade ned honom igen. Och så samma visa. Det började väl runt åtta-nio någonstans. det fungerade inte ens att amma honom, han bara tuggade och tuggade. Vid halv tio gav jag upp och tog upp honom till min säng. Lika bra att jag också gick och lade mig - det såg ut att bli en lång natt.

I min famn, i min säng, sov vi sen i tiominuters-stötar. Ibland 15 minuter. Ibland kanske en halvtimma. Varje gång Theodore vaknade klappade jag honom på huvudet, vände honom på andra sidan, stoppade i nappen eller pratade lugnande med honom. Och så somnade han om bredvid mig. Ibland var jag tvungen att byta sida själv och då vaknade han så klart eftersom jag lyfte honom för att jag vill ha honom i min famn, inte bakom min rygg. Men det var det värt för man får väldigt ont ungefär överallt av att ligga blickstilla på ena sidan i flera timmar.

Den här sovsituationen fungerade ganska bra och det var trots allt väldigt mysigt trots att jag inte sov knappt alls.

Vid tre på morgonen vaknade Theodore och var jätteledsen och ville inte bli tröstad med mina tidigare metoder. Då tog jag upp honom och gav honom nässpray och en Alvedon-supp. Efter en liten stund var han lugn igen så då prövade jag att lägga honom i spjälsängen. Där sov han lite lugnare. Jag minns inte när han vaknade igen men jag gissar att det var vid sju för när mannen kom hem vid 07:30 låg Theodore i min famn igen och hade precis ammats. Minnet blir lite suddigt när man somnar och vaknar så många gånger.

Nu tog mannen över (tack tack tack) och jag fick somna om i fred. Pojken fick lek och gröt och jag sov tills klockan var ungefär halv tio. Då skulle pojken sova middag och mannen lägga sig (han hade ju trots allt jobbat natt).

Och så började dagen. Som var mysig men utmattande. Sjuka små bebisar, i alla fall min, är extra gosiga när de är lite sjuka - men de är också extra gnälliga och onöjda. Alltså får man extra mycket gos i ungefär 30 sekunder i taget - sedan måste man underhålla bäst man kan på alla sätt man kan komma på innan gos kommer på fråga igen. Sen måste man natta, och natta om. Sen får man gosa, underhålla, gosa osv. Och det är ganska jobbigt. Visst, jag får en paus när bebisen sover men då sitter jag beredd och lyssnar - när ska han vakna och vilja ha tröst eller nappen. Så jag ser på film (Surrogates och Grace) - men är inte ett dugg avslappnad för det.

Och så vaknar han och åter till kampen och jakten på gnällets slut. Här - en sked! Skeden är rolig! Nehej, men... ankan! Ankan tycker du om! Ankan vill du bita på! Nej. Den här grejen med bjällran! Säkert kort. Bra. Lek nu. Va? Är inte den bra längre. Men kom upp till mammas knä då. Här är det bra. Ja, pussas och kramas. Det är mysigt! Sjunga Imse Vimse och Krakel Spektakel. Nu är det bra. Bus bus och kramar. Men, inte bra? Lek med skeden! Nej inte den. Ok då, du får leka med fjärrkontrollen då. Nu är du nöjd. Inte? Är du trött gubben? Ska vi gå ned och sova lite? Ja, det gör vi, sover lite. Det är skönt. Nu går vi och sover...

Och så vidare. Det är faktiskt jättejobbigt till slut så jag väckte mannen vid 16 för att få lite avlastning. Vi gick till Apoteket för att bunkra upp med nässpray och suppar, sedan till Konsum för lite bröd, mjölk och julmust.

Nu sitter jag i soffan och har just sett på tre fjärdedels film (Ink). Mer hanns inte med innan mannen var tvungen att springa till jobbet. Jag ska bara skriva klart sedan ska jag gå och lägga mig och hoppas på en god natts sömn.

Imorgon vet vi inte vad vi ska göra, vara hemma och mysa oss friska bara. Kanske en tripp in till stan för att leta trappgrind. Och sänka spjälsängsbotten så att inte lillen får för sig att ramla ur. Han börjar bli så stor nu.

Dagens humör: S.E.G.T.
Dagens väder: Soligt och kallt.
Dagens frukost: Vörtbröd utan russin med skinka och senap.
Dagens lunch: Mac'n'cheese.
Dagens middag: Fryspizza.
Dagens godis: Julmust light.
Dagens klädsel:
Blå jeans, lila linne, gråbeigerandig kofta, hemmastickade bruna sockor med falska flätor. White trash galore.
Dagens frisyr: Snedlugg och skatbo.
Dagens smink: Nej.
Dagens bästa: Bebisgos.
Dagens sämsta: Theodores onda mun/förkylning.
Dagens vill ha: Sömn i natt.
Dagens utflykt: Apoteket, Konsum.
Dagens stickning/virkning: Stickat några maskor på en svart hjälmmössa.
Dagens låt: Ingen musik idag. Heller. Skandal!
Dagens saknad: Frisk familj.
Dagens dummaste:
att inte orka städa.
Dagens sjuka: Theodore + tänderna.
Dagens drog: Sitta och bara stirra rakt fram.
Dagens roligaste: Inget särskilt.
Dagens köp: Nässpray för barn, Panodil-suppar för barn, bröd, mer bröd, mjölk, julmust, deodorant, barngröt.

1 kommentar:

Jenky sa...

Haha Dagens drog: Sitta och bara stirra rakt fram.