11 mars 2009

Det jäsande huset

Ok, nu börjar jag känna mig som en deg. De senaste månadernas hetsätande av fett och socker tillsammans med en växande bebis och bindandet av ett helt hav av vatten har gjort att jag ser mer ut som ett blivande bullfat än en blivande mamma. Särskilt idag då jag råkat få på mig extra illasittande och osmickrande mammakläder. Jag måste nu inse att de här byxorna, men ännu mer den här tröjan helt enkelt är för små nu. Mina favoriter.

Annars händer det inte så mycket på bebisfronten. Den ligger där den ligger och rör sig lite lojt då och då. Den ska tydligen väga uppemot tre kilo vid det här laget. Själv vägde jag blyga 3,1 då jag föddes men med min tur får jag nog hoppas på att bebisen stannar vid 3,5 åtminstone. Det är 22 dagar kvar till beräknad födsel idag. Men jag räknar med en månad ungefär för de allra flesta förstföderskor går över tiden (i snitt 5 dagar) och jag känner inga tecken på något annat. Visserligen känner jag av den bekanta "mensvärken" i ryggen men den kan man ju gå med i veckor eller till och med månader.

Denna vecka började fint med att jag och mannen köpte nappflaskor och annat gulligt. På fredag kommer farmor och pappa med sambo och det ser jag fram emot, även om jag kommer att vara ungefär lika mobil som... ett jäsande preggo i nionde månaden...

Nu är det snart dags för jobb och när jag går hem igen är det bara 7 halva arbetsdagar kvar.

------------------------------

Du är på dag 258 av 280. (92,1%).
Du är i vecka 37.
Du har gått 36 fulla veckor och 5 fulla dagar (v36+5).
Du är i 9:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tors 2 apr 2009
Du har 22 dagar kvar till beräknad förlossning.


Ett jäsande bebishus med lååång tid kvar till utbakning.

Och så här läcker är man numera framifrån. Som en barbapapa med amningsbröst ungefär.

5 kommentarer:

Annagreta sa...

Yey, bilder!! Du är jättefin gumman.

Tvärslå sa...

Kan bara instämma - supervacker mamma.
Och belöningen för tuffa jobbet kommer ju snart.
åh så härligt :)

Lite nyfiken hur du känner inför förlossningen och så B)
Hoppas det känns bra.

Anonym sa...

Ja, verkligen jättefin! Vad roligt med bilder! Vad stor magen har blivit nu! Och större lär den bli. :D Sköj!

knubbig sa...

Wow, vilken fin bebismage! :D

Miss Rascal sa...

Barbapappa, g*d sa gulligt. :)