04 februari 2008

Angående stickfodralen

De är pinsamt enkla. En stickad tub som stängs med en säkerhetsnål (som någon gång planeras att ersättas av två små tryck-knappar. Jag lägger upp 18 maskor och stickar tills de är lagom långa. För att markera vilken storlek det är använder jag ränder som är 4 varv breda. Jag har bara hunnit sticka ett hittills. Det är grönt med 4,5 turkosa ränder (en halv blir alltså en 2 varv bred rand). Det jag börjat på nu är ett ljusblått med fyra mörkturkosa ränder.

En observation. Varför har jag massor av strumpstickor med bara fyra stickor? Vad gör jag med dem? Slänger jag dem eller kommer jag ha användning för fyra strumpstickor? Jag måste ju ändå köpa ett nytt set. Förmodligen kommer jag behöva dem om jag slänger dem så det gör jag inte... men det känns trist. Dessutom har jag såklart typ tre set 3.0 och inget komplett 2,5-set. Osv.

Bilder kommer sen när jag har tid.

2 kommentarer:

Anonym sa...

fiffigt det där med ränderna på fodralen, men, smiter inte stickorna ut mellan maskorna?
fyra strumpstickor går ju utmärkt att använda, om man lägger upp på tre istf fyra. och om du ändå köper nya set, så kan det ju vara bra med några back up-stickor, så du inte får samma problem igen :)

Thepas sa...

Nä, faktiskt så gör de inte det. Jag stickar med st# 2,0 och med ganska tjockt garn. Tänk typ mina överblivna Carolina garn i akryl. Det blir så tjockt att det nästan känns filtat. Det ska nog gå bra.