21 oktober 2012

Handbolls-huliganism - finns det i Sverige?

Äntligen har jag kunnat ta mig ut till Partille igen för en rejäl omgång handboll. Både damer, herrar, Champions League och elitserien stod på schemat. En fullspäckad handbollskväll! Senare kunde jag konstatera en tråkig förlust för damerna, en skön vinst för herrarna och rejält med smolk i handbollsbägaren.

Under alla år jag suttit på handbollsläktare runt om i Sverige har jag sällan stött på något bråk eller obehag. Folk sköter sig för det mesta, och är oftast trevliga och engagerade i spelet. Två gånger har jag fått en klump i magen - i Eriksdalshallen när Hammarbys klack mobbade motståndarnas målvakt, och ikväll. Tre rader nedanför oss satt nämligen tre medelålders så kallade män som förstörde upplevelsen för mig, mitt sällskap och en stackars man. 

Jag uppmärksammade inte exakt vad som hände men plötsligt knuffar en av "männen" till en man i övre medelåldern så att han ramlar ut på trappan. Han slår sig som tur är inte (hoppas jag) men det kunde gått illa. Det hela verkade handla om att han råkat ta fel plats varpå en av "männen" blir hotfull och överdrivet arg. Minst sagt obehagligt att se. Jag tyckte så himla synd om den knuffade mannen som först satte sig på en annan plats, sedan gick därifrån. Det märktes så tydligt att han ville säga något, göra något - men vågade inte. Sen gick han bara. Jag hoppas att han inte gick hem och missade den underhållande matchen på grund av tre idioter. 

Jag kände mig orolig och obehaglig till mods resten av matchen och ville helst att de tre "männen" skulle ge sig av. Eller, allra helst skulle jag vilja veta deras namn och stänga av dem från hallen helt och hållet.

2 kommentarer:

Jenky sa...

Tänkte kommentera förut men min telefon vägrar låta mig kommentera blogspot.

Anyhoooow:

Fy, vad obehagligt. Jag skulle också känna mig obehaglig till mods resten av matchen. Varför kan inte folk bete sig? Blir så ledsen när jag hör om sånt här.

Ps, kan man inte stänga av den jobbiga kommentarsgranskningen som gör att man måste tolka suddiga bilder om man vill kommentera? :( Ser knappt vad det står haha

Thepas sa...

Jag måste tyvärr ha den jobbiga funktioner, för jag fick runt 2-3 spam-kommentarer om dagen. = JOBBIGT!