04 januari 2012

Var hittar alla tjockisar sina fina klänningar?

Nu har jag i flera dagar surfat runt på olika bloggar som drivs av tjocka, glada och snygga kvinnor. Jag är trött på att känna mig ful och värdelös för att jag är tjock och sjuk. Det räcker med självhat för tillfället. Jag orkar inte mer av det. Sjukdomen kan jag ju inte rå på just nu, och alltså kommer jag vara tjock och ful ett tag till. Lika bra att acceptera det. För det är ju som Florence säger: "It's hard to dance with a devil on your back". Dags att skaka av honom.

Jag tittar på bilderna av de här kvinnorna och tycker att de är så jäkla piffiga och snygga. Ta min finaste Annagreta till exempel. Rund om magen och jävligt läcker! Varför kan jag inte se mig själv på det viset? Varför gräver jag ned mig i en djup grop och viskar elakheter till mig själv? Varför känner jag att det inte är någon idé att anstränga mig för att jag ändå är så ful ändå? (Som att försöka sminka upp en gris. Det är fortfarande en gris, liksom.) Fan vad taskigt det hade varit att säga så om någon annan. Varför tycker jag att det är ok att säga så om mig själv?

Det är det ju inte, och jag är less på att vara min egen värsta kritiker. Nog!

Så nu ska jag fortsätta att spana på de här tjocka, glada och vackra kvinnorna, för de inspirerar mig till bättre tankar. Jag ska också bli brunett igen - för det är faktiskt den hårfärg som är mest jag. Som jag trivs bäst i och som jag faktiskt tror är snyggast på mig. Och så ska jag börja sträcka lite på ryggen. Och orka sminka mig lite ibland. Det är värt det.

Och så undrar jag en grej. Alla ni snygga tjockisar där ute, var hittar ni alla era skitsnygga klänningar? Det är ju trots allt det mest smickrande plagget, åtminstone på mig, men jag hittar aldrig några fina som passar. Det är så läskigt att beställa på nätet, särskilt utomlands i från, när man inte vet hur det funkar med storlekar och så vidare. När jag blir lite friskare och gått ned åtminstone det som sjukdomen gjort att jag gått upp (en 20-25 kilo kanske) ska jag boka upp min bästa Sushila i typ ett halvår och låta henne sy upp fina klänningar, kjolar, blusar och riktigt snyggt sittande jeans på löpande band. Men till dess måste jag ju kunna klä mig någorlunda piffigt.

Är det någon som har några tips? Vi snackar alltså storlek 50-52 minst.

4 kommentarer:

Annagreta sa...

Nämen tack snuttan! Jag tycker inte själv att jag är någon hottie, men om jag jämför med när jag gick upp sjukt mycket i vikt på väldigt kort tid på grund av mediciner är jag ju det - för att jag accepterat det lite mer, och för att jag kostat på mig kläder jag ser bra ut i.
Tradera är faktiskt ett hett tips! Min randiga julklänning är därifrån. Och nu har ju Asos storrea, så då kanske du törs beställa från utlandet? H&M kan du skippa, man blir bara ledsen och arg där. KappAhl är lite bättre, och Åhlens tjockismärke Å+ har en hel del och är rymligare än lappen säger. Åhléns City här har även flera andra märken, som Zay och Zizzi. Och om du orkar fara till Stockholm ska jag ta dig till XL Second Hand! Och då får du även prova igenom hela min garderob och se vilka modeller som är smickrande för din "nya" kropp.
Och kom ihåg, du ÄR snygg! Även om det inte känns så just nu. Kram på dig.

Aspiga Celine Naminah sa...

Jag rekommenderar Cellbes - http://www.cellbes.se/

Där skall du inte ha några problem att hitta i din strl. Jag köper där och har gjort länge. Det är även smidigt om man måste skicka tillbaka något och vill välja något nytt eller större/mindre.

Just din strl finns det ofta inne av (vad jag upplevt), svårare är det med min strl 54-62. =)

Lycka till vännen!

Anonym sa...

Ok, here it comes, jag är också en 50/52 minst och jag älskar klänningar.
Jag köper mina kläder på:
H&M - plusavdelningen är ju dödens tråkig, men i det vanliga sortimentet brukar jag köpa koftor och klänningar i trikå i storlek XL. Funkar oftast, och gör det inte det så är det bara att skicka tillbaka. Våga testa! Stirra dig inte blind på storleken.

Asos Curve - Asos plussortiment gillar jag väldigt mycket, det är prisvärt, roligt och de har gratis frakt. Sjukt bra helt enkelt. Jag har ett bystmått på 128 cm, och storlek 24 passar bra på mig.
Visst kan det vara läskigt att beställa på nätet, och det blir inte alltid rätt, men då finns ju alltid möjligheten att sälja vidare.

Evans.co.uk - Lite tantigt, men det finns guldkorn ibland.

Yoursclothing.com - Gillar i synnerhet deras maxiklänningar

Lindex - Handlar en del på deras tjockisruta Generous. Mycket är fult, men man kan hitta guldkorn också. Jag gillar deras jeggings väldigt mycket, ser ut som vanliga jeans fast har hög midja och resår.

Alight.com - En amerikansk sida som har MÅNGA klänningar. Mycket färger och mönster, som jag gillar.

Torrid - Också amerikansk, fina festkläder.

Dessa är de jag gillar bäst. Thina på Beyond Sizes har en lista med webbshoppar som säljer plus size: http://beyond-sizes.com/?page_id=9

Men också, våga prova! Jag handlar på Cubus, Rut M.fl, Indiska, Monki, Åhléns "vanliga" avdelning (FRK), Gina Tricot etc. trots att ingen av dessa "egentligen" har min storlek. Jag provar sjukt mycket. Passar det inte så passar det inte, det är inte mer med det. Jag är ingen sämre människa för det.

Iallafall; heja dig! Kunde inte låta bli att kommentera på det här inlägget för jag tycker du ser hur söt ut som helst. Tjock är inte lika med ful! Hoppas du hittar några fina klänningar :)

Thepas sa...

Åh vad rart sagt, och tack för alla tips! Jag ska bli duktigare på att våga prova, men jag känner mig alltid så utstirrad när jag går på de vanliga avdelningarna. Som om folk undrar vad jag tror att jag gör där egetnligen. Men det sitter ju såklart bara i mitt eget huvud.