15 juli 2011

Semestervecka ett

Tiden bara flyger förbiunder semestern verkar det som. Första veckan är snart till ända men oj så mycket roligt vi hunnit med!

Söndag: Cykelutflykt till badstranden.
Theodore var en riktig fisk i vattnet (det sa han själv) och fullständigt älskade att bada. Vi var mycket positivt överraskade av Härlanda tjärn och badstranden där. Jättevarmt i vattnet, fin sand, gungor och gräs, glasskiosk med kaffe för en tia, helt ok toaletter, utedusch och lagom med folk. Jättebra!

På natten kom mamma, brorsan och hans två barn för att stanna till fredagen.

Måndag: Bad och kalas!
Theodore var så himla glad över att se att hans kusiner kommit medan han sov. Det var länge sedan de sågs sist men de lekte så himla fint tillsammans trots att de var i olika åldrar allihop (sex, tre och två år).

Vädret var fint men skulle bli sämre under veckan så vi passade på att åka till stranden igen. Alla stortrivdes och barnen vräkte i sig plättar. Och badade såklart. Hur mysigt som helst!

Fina lekkamrater.

Men hur kommer det sig att hela lägenheten ser ut så här
oavsett hur många gånger man städar den under  en och samma dag?

Lilla Wilma fyllde nyligen tre år så vi passade på att fira henne lite i efterskott. Paket och tårta som sig bör.

Man vet att det är bra när pakethögen är så stor att barnet inte syns.
Pärlorna och dockan var nog ändå bäst.

Tisdag: Liseberg.
Vädret var lagom och barnen glada och nöjda. För första gången hade Theo riktigt roligt på Liseberg och han fullkomligt älskade Små grodorna - fritt fall för bebisar. Han åkte även Rabalder, stora karln! (Den var lite läskig men han var inte ledsen. Bara sammanbiten).

Jag är otroligt nöjd över att jag gick en hel dag på Liseberg utan att äta några kolhydrater alls. Ingen glass på Ben & Jerrys-glassbaren (och då var vi ändå där och åt med barnen!), ingen sockervadd och ingen läsk. Jag åt medhavd korv med blomkålspuré och var hur nöjd som helst med det.

Barnen åt havregrynsgröt med jordgubbar till frukost.
Men kolla vilken superfrukost jag fick!

Barnen åker Farfarsbilarna med mormor-farmor.

Två barn är redo att åka Små grodorna.
Och så här jätteroligt var det!

Alla barn fick mjukiskaniner och egna öron. Theodore såg kaninerna på barnteatern
och en show på gatan. Gatshowen var toppen (Morbror Erik fick gå upp och dansa)
men kaninerna var fortfarande väldigt farliga.
¨
väldigt farliga, ja. Så här stod han när vi hälsade på kaninernas hus,
med handen för munnen och ett fast grepp om pappans finger.

Så länge de gröna djuren höll sig på behörigt avstånd var det ändå ganska roligt.

Onsdag: Ute på stan.
Vi behövde en dags vila och slappade lite. Åkte in till stan, åt glass (inte jag), lekte lite.

Torsdag: Båt till Fredrikshamn!
Åh så roligt! Tidigt, tidigt tog vi färjan från Göteborg till Fredrikshamn. Barnen roades av Nicke Nyfiken och vi åt god brunch-buffé. Resan tog tre timmar och en kvart och var förnöjsam hela den tiden.

Väl framme regnade det hela dagen men vi höll humören uppe och shoppade friskt en massa jättebilliga saker. Bland annat ett tumbrottningsspel till Edward, billiga barnkläder och en liten handfläktsgubbe. Och två paraplyer. Vi fikade på världens mysigaste lilla café där vi fick två portioner jordgubbar med grädde, en bananasplit, en kanna kaffe och en stor öl för runt 200 danska kronor. Hur billigt och gott som helst! Theodore sov som en stock och missade fikat så vi fick gå in på ett korvställe och utfodra honom när han vaknade. Det var också en fin överraskning för de ställde fram snacks och bjöd barnen på melon. Vi gillar Fredrikshamn.

Resan hem gick sent, vid halv nio, och barnen var trötta men duktiga. De två små somnade i sina vagnar på båten och jag köpte ett "balkong-set" i båtbutiken. En påse med tre små flaskor vitt vin med jordgubbsjuice och tre små burkar nötter. Very praktiskt och very GI. Mannen köpte öl och godis. Not very GI.

Först åkte vi lite spårvagn. Theo är ju en van spårisresenär och tyckte väl
inte att det var så himla spännande, men Hampus tyckte att det var
spännande varje gång.
Skepp O'hoj!

Theodore fiskade fram en bil i fiskdammen
men hade mycket hellre velat ha vattenpistolen som Hampus fick,
Fredag: Slappardag.
Idag var alla trötta efter heldagen i Danmark. Gästerna packade ihop och åkte hem efter en sen lunch och vår enda utflykt gick med Theo på lilla cykeln till Konsum och kondiset. Medan jag lagade middag däckade theo i soffan med pappan framför barnprogrammen och vi lät honom sova redan halv sju.

Toaletträningen går för övrigt hyfsat bra. Tre dagar i rad har Theodore bajsat i toaletten (och två gånger i kalsongerna) men kisset verkar det vara lite svårare med.

Nu ska vi snart packa våra väskor, för imorgon klockan halv nio gå tåget hem till Gnesta och min pappa. Där stannar vi till onsdag då jag och mannen tar en liten vuxensemester till Helsingfors. Kryssning och en hotellnatt. Utan barn! Jag ska dricka sliskiga drinkar och äta minst en kolhydratspäckad macka av något slag. Och kanske till och med lite snacks! Det var fem veckor sedan jag åt socker senast och jag är inte alls sugen på söta sylter eller godis, men jag skulle inte säga nej till lite potatischips eller en croissant!