27 juli 2011

Never ending matbloggande

Eftersom jag vet att det är flera av er läsare som också följer, eller har följt, en GI-kost tycker jag att det är roligt att posta bilder på vad jag ätit. Så att jag kan få tips på vad som är mer eller mindre bra och så vidare. Det är jättesvårt att ställa om hjärnan från en kalorisnål kost där man alltid måste vara hungrig för att gå ned i vikt, till en kost som går ut på att man inte ska vara hungrig. Att det är ok att vara mätt. Att man ska vara mätt. Jag har tvivlat och tvivlat och åkt känslomässig berg-och-dalbana. Men nu tror jag att det känns bra.

Till en början åt jag på tok för mycket. Dels för att jag inte förstod hur mätt jag skulle bli, och dels för att jag åt av fel saker. Det är ju trots allt så att man fortfarande måste göra av med mer energi än man får i sig för att gå ned i vikt - bara att energin kommer från fett och protein (som är jobbigare för kroppen att ta hand om) istället för kolhydrater.Lång historia kort så tar kroppen av fettreserverna när den inte har några kolhydrater att ta av. Ja, och då går det inte att leva på grädde, nötter och mörk choklad. Om ni förstår vad jag menar.

Jag tror att jag har hittat en bra balans nu. Ägg, avokado och grönsaker till frukost. Avokado, lite rökt skinka eller en näve nötter som mellanmål om jag blir hungrig. Och så det här till middag och lunch:

Måndagens middag och tisdagens lunch.
Krashad omelett med fetaost, blomkål, paprika, gurka och tomat.

Tisdagens middag och onsdagens lunch.
Fläskkotlett, vitlöksklyftor, alfaalfagroddar, gurka, paprika, tomat, champinjoner
och en saltgurka som jag redan ätit upp nör bilden togs.

Dagens middag och morgondagens lunch.
Lövbiff med sås på färskost med vitlökssmak, saltgurka, stekta
champinjoner, broccoli och en halv avokado.

2 kommentarer:

Anette sa...

Det ser mycket bra ut det du äter! Men du äter väl snarare enligt LCHF än GI tycker jag det ser ut som? Har du märkt några resultat än?

Thepas sa...

Jag är inne i den så kallade fas 1 av Ola Lauritzsons GI-diet. Den liknar mest LCHF. Tanken är att man efter några veckor upp till några månader ska börja trappa upp med kolhydrater tills man når en nivå där man känner sig i balans men fortfarande går ned i vikt. När man nått sin målvikt går man över till fas 3 där man äter ännu mer kolhydrater och fokuserar på att behålla vikten. Det låter vettigt tycker jag.

Jag har inte mätt och vägt så mycket ännu eftersom jag under några månader mest fokuserat på att ställa om kropp och hjärna till en helt ny kost och ett helt nytt sätt att tänka. Dessutom har det varit semester och inte helt rutinmässigt med mat osv. Jag har gjort så gott jag kunnat men det har inte varit helt helfritt så att säga.

I början åt jag i princip helt obegränsat av fett och protein men har nu insett att det inte är särskilt hållbart i längden. Energiintaget blir på tok för stort. Nu försöker jag hitta en bra balans mellan att hålla mig mätt hela dagen men samtidigt hålla mig till ett rimligt energiintag. Vi får se hur det utvecklar sig.