01 juli 2011

Nattningen

Klockan åtta gick vi ned och borstade tänderna och läste saga. Pyjamasen var redan på efter duschen. Mannen har bihåleinflammation och var helt utslagen men jag bestämde mig ändå för att Theodore skulle somna själv idag.

I ungefär 40 minuter jagade jag runt pojken till och från sängen innan jag märkte att han började bli verkligt trött och det som förut var lek nu mest handlade om att hand ville ha lite trygghet och närhet. (40 minuter då han låg i sin säng max 20 sekunder i sträck). Då satte jag mig i fåtöljen bredvid hans säng och läste en bok. Jag tittade inte på honom och pratade inte med honom. Bara läste Game of Thrones. Theodore låg kvar i sin säng och efter bara några minuter sov han.

Allt som allt tog det kanske en timme och jag satt aldrig hos honom på golvet. Det tycker jag är godkänt för första kvällen. Jag sitter gärna en stund i fåtöljen och läser medan pojken somnar. Det är helt annorlunda mot att sitta på golvet i två timmar med en svettig och kämpande pojke i famnen.

1 kommentar:

Knit-Marie sa...

Låter genomförbart som plan. Och t.o.m. lite skönt att få en lässtund, kanske? Maken hänger över resesängen och klappar på våra låneungar på huvudet i 45 minuter. Inte en bra plan.