16 augusti 2009

Alena igen

Jenny och Marre har lämnat casa de Sharp för sin hemresa mot Stockholm. Det är tråkigt så klart för det har varit alldeles förträffligt att ha min bästaste vän här. Det har varit en mysig helg och trots att gästerna varit på Way out West känns det faktiskt som att vi har fått en del kvalitetstid tillsammans. Theodore har fått leka med tant Jenny och stormtrivts med det. Vi föräldrar har fått lite avlastning och kunnat både hålla efter i köket och baka scones. Förträffligt.

Nu väntar ett par dagar utan gäster i gästrummet innan mannens bror kommer på besök. Efter det är vi ensamma i två veckor innan svärföräldrarna kommer. Sedan har vi inte fler gästplaner. När kommer ni, mamma och pappa?

När det gäller Theodore och hans sömn har det gått lite upp och ned. I fredags ville han inte sova alls men sov fint på natten... eller var det då han inte sov alls? Jag minns inte. Det känns i alla fall som att det har varit lite bättre under helgen. Han har sovit bättre på dagarna och trots att han fortfarande är svår att natta sover han hyfsat på natten. Det brukar ta en tre-fyra-fem sövningsförsök innan han kommit till ro nog för att sova några timmar, sedan vaknar han oftast för påfyllning och efter det brukar han oftast sova bra till morgonmatningen mellan fyra och sex. Sedan sover vi vidare till åtta-halv nio. Det är de bra nätterna.

Det fina är i alla fall att jag känner mig mycket mer avslappnad angående nattningen. Jag struntar blankt i alla måsten och gör på det sätt som känns mysigt. Han ammas eller bärs till sömns i BabyBjörnen. Det känns bra.

Jag har dock funderat lite på varför han har så svårt att komma till ro och just nu prövar vi med att ge honom ersättning på flaska inför natten istället för bara amning. Mjölken ska ju vara mindre mättande på kvällen och oftast somnar han ju rätt fort så han blir kanske inte mätt. Ikväll var första gången någonsin vi prövade ersättning och lilleman satte utan problem i sig de 200 milliliterna innan han ammades till sömns. Jag trodde att det gjorde susen för han sov tyngre än han brukar men för en stund sedan vaknade han och nu sitter han i Björnen hos mannen. Han var väldigt rapig när han vaknade så imorgon prövar vi med att ge ersättning, rapa sedan amma. Då kanske han slipper vakna. Jag tycker ändå att han verkar gladare och mer till freds än han brukar vara när han vaknar upp på kvällen. Vi får se.

-----------------------------

Tji fick jag. Nu har han vaknat upp igen och gallskriker.

-----------------------------

Efter den tredje nattningen sover han nu och har sovit i en halvtimme eller så. Vi håller tummarna för att han får sova hela natten.

2 kommentarer:

Malin sa...

Att somna in på kvällarna har Wilma haft problem med ända sen hon föddes. Bara nu i kväll har jag vart i 7 gånger för att söva. Tröttsamt. Men jag antar att man får gilla läget och göra det som funkar bäst för barnet. Det går upp och ner för de flesta och just Theo är ju i den åldern då det är mycket utveckling. Håll ut och gör det ni tycker känns bäst. Lycka till. (hör av dig om du behöver något "tips" jag har ju trots allt lite erfarenhet av W som inte sover). Kram

Malin sa...

Man får välja mellan sömn så man orkar eller städad lägenhet. Det är ett evigt pyssel för att få det att gå i hop för man vill ju ha både och. Men ju äldre han blir desto lättare blir det. Kram