09 juli 2009

Krokning

Jag har lärt mig virka!! Det är så fantastiskt för jag har försökt flera gånger förut men aldrig fått till det. Spetsstickning på fem stickor har inte varit några problem men varje pytteprojekt med lite garn och en enda liten nål har varit mig övermäktigt. Fram tills nu. För ett par dagar sedan tog jag åter igen mod till mig, plockade fram en virknål, lite skräpgarn och massor av tålamod. Det skulle bli mormorsrutor. Det skulle det bara. Och plötsligt släppte det. Jag förstod hur den här virkningshistorien var tänkt att fungera. De första rutorna blev lite hur som helst, speciellt eftersom jag inte riktigt fick till det där med att få första varvet till en fyrkant. Det blev bara en cirkel ... eller en trekant om jag hade tur.

Efter ruta fyra eller fem fick jag i alla fall till det så att jag blev hyfsat nöjd och nu är jag ganska stolt. Jag tror inte att jag skulle kunna virka något annat än mormorsrutor dock. Det sulle vara ett snöre då kanske. Bara luftmaskor, hehe.

Eftersom det var så roligt att virka skeva mormorsutor bestämde jag mig för att de skulle få bli något riktigt. Jag rotade fram alla restnystan Drops Alpaca och började virka rutor för glatta livet. Vi får se vad det kan bli för något. Helst ser jag att det blir en filt av något slag men då behövs mååånga rutor. Det blir ju inte så mycket virktid när man är hemma med en sällskapssjuk bebis men jag har fått ihop åtta stycken. Ett sånt här projekt får ju i och för sig ta tid, det gör inget om filten blir klar om flera år. Det är ju trots allt ett sånt där då-och-då-restgarns-projekt.

Mannen har också gjort några försök att lära sig virka med samma sorgliga resultat som för mig (ok, hans försök gick faktiskt lite bättre) och nu föll polletten ned även för honom. Han kan också virka mormorsrutor nu. Och nästan en halv kyckling. Vi har suttit bredvid varandra i soffan och pysslat med våra nålar och garner vid flera tillfällen och det är mysigt!! Jag älskar att jag har världens bästa man.

Förutom att virka har jag umgåtts lite med föräldragrupps-flickor den här veckan. Igår fikade jag och Theodore med Eleonor och Lina på det lokala kondiset här i Gamlestaden. Vi åt fralla och budapestrulle. Sanslöst gott. Sedan tog vi en promenad till Willys där jag köpte blöjor. Storlek 3 för första gången. 5-9 kg. Stora killen! På vägen hem började det ösregna men bebisarna hade det bra i vagnarna under sina regnskydd. Värre var det för mammorna.

På samma kondis vid samma tid men idag träffade vi Sofia och Alma. Bebisarna var helt bedårande och snackade med varandra över bordet. Vi satt kvar tills kondiset började stänga, då sa vi hejdå och jag och Theo gick till Konsum och köpte Pepsi och kakor.

Nu på kvällen bestämde jag att det var en god idé att möta mannen/pappan på vägen hem från jobbet. Han slutade 22 men eftersom lilleman var lite orolig och trött-jobbig gick vi ut redan vid 21. Det kunde göra oss gott med en liten promenad. Det gjorde det men vad tror ni hände efter halva tiden? Precis. Det började spöregna. Bebisen hade det bra i vagnen under sitt regnskydd. Värre var det för mamman. Jag var fullständigt genomsur när vi mötte mannen vid SKF:s grindar.

Det där med regnjacka hade kanske varit något att investera i.

1 kommentar:

Knit-Marie sa...

Har mannen virkat en halv kyckling??? Bilder, tack!