24 oktober 2008

Om det här med att vara gravid

Att kroppen plötsligt inte längre är bara ens egen är en gigantisk omställning - både fysiskt och psykiskt. Ingen tvekan om saken.

Jag har, som ni säkert redan uppmärksammat, fått känna på vissa av de negativa omställningarna. Illamående, humörsvängningar, trötthet och foglossning.

Vad jag kanske varit dålig på att förmedla är däremot att jag älskar att vara gravid! Visst är det lätt att känna sig less när man kräks för femte gången under en kväll, eller när man efter 15 minuters promenad är så trött och har så ont i ryggen att man nästan gråter. Men det är ingenting. Ingenting jämfört med det leende som finns i hjärtat. Jag kan utan att ljuga säga att jag känt mig tacksam och lycklig varje dag sedan jag såg de där plusen på testen. Jag har aldrig känt mig så bekväm i min egen kropp eller gått så rak i ryggen (om än med små små foglossningssteg). Jag vet inte vad som väntar i framtiden men jag vet att jag är lycklig idag.

3 kommentarer:

Tvärslå sa...

Härligt :)

(jag menade bara att kroppen kan säja sitt och hjärnan ett annat)

Knit-Marie sa...

Dottern har fått ett bälte under magen. Det hjälper lite mot foglossningsbesvären. Har du också fått ett sånt?
Bra att du säger att det också är härligt, för det har verkat lite natta förut;)

Monica Hansen sa...

Glad för din skull! Stickat några babyplagg?