09 april 2008

Hur gör era chefer?

Jag har funderat på en grej. Mina chefer skickar ofta ut oss anställda för att köpa lunch till dem. Vi får självklart pengar från kassan, även om vi från början ibland fick lägga ut. När jag pratat om det med andra har jag förstått att det inte är så vanligt, eller det kanske bara är vanligt i reklambranschen? Många jag pratar med tycker att det är väldigt konstigt och divigt. Det är en sak om det vore deras assistenter som handlade åt dem men nu är det alla anställda. Originalare som produktionsledare osv. Jag gör självklart som de säger men ibland känns det nästan lite... som om jag blir utnyttjad. Det står ingenstans att det är vår arbetsuppgift men här fungerar det så att allt som cheferna vill att vi ska göra är våra arbetsuppgifter. Är det bara jag som är knäpp?

Hur gör era chefer?

10 kommentarer:

Agata sa...

De går och handlar själva.

Det låter ju helt knasigt! Det är väl en sak om man ändå skulle ut och handla lunch - men att bli utskickad som en springpojke låter jäkligt bitchigt. Går det inte att säga nej?

Dödergök sa...

Jag skulle aldrig handla lunch åt min chef fall det nu inte var så att min chef brukar handla lunch åt mig också. Det vore skillnad om det uttryckligen ingick i mina arbetsuppgifter. Men annars , aldrig!
Det här är faktiskt 2008 och inte 1908, du kanske borde påminna dem om det?!

Strumpstickan sa...

Låter som något i reklambranschen men ta upp det på ett personalmöte?

Anonym sa...

Jag har ingen chef, men hade jag en: aldrig någonsin skulle jag handla åt den personen (regelbundet). Någon gång då och då, om denne person visade att hon/han kunde köpa åt mig också.

Jag tycket det luktar klassiskt maktutövande från din chef.

Jonna sa...

WTF? Totalvägra! reklambranschen e rutten på sina ställen, men det där ska du inte gå med på såvida de inte handlar åt dig emellanåt!

Anonym sa...

Om det var ett återkommande fenomen, och inte uttryckligen ingick i mina arbetsuppgifter, så skulle jag ifrågasätta. Däremot skulle jag kunna tänka mig att:
- Du som ändå ska iväg och köpa lunch, kan du inte handla åt mig också?
Jag skulle dock inte acceptera att behöva lägga ut pengar. Och inte bli ivägskickad som en springschas, nej det skulle jag inte göra.

//Zooni

Jenky sa...

njae... däremot hade jag ju de där cheferna som tvingade mig och två andra tjejer ( när vi var i tonåren ) att skura deras kontor med disksvampar, på knä... och sen skrattade och tyckte att det var som på den "gamla goda tiden". heh.. jag slutade dagen efter. rövhål.

Anonym sa...

Latare och slöare människor får man leta efter!!!

Verkar som om de blivit chefer bara för att ge igen och vill bestämma över folk, vilka små människor! De borde skämmas!

De kanske blir dominerade hemma...

Anonym sa...

usch. låter helt uråldrigt. jag skulle inte tycka om det, men jag antar att det inte är så lätt att bara vägra. du kanske kan prata ihop dig med andra anställda (om de också blir utsända förståss) så inte du blir den "gnälliga".

Knit-Marie sa...

Gud så mossigt det låter att skicka anställda att köpa lunch!
Nynnar helt oförhappandes på: Working 9 to 5 what a way to make a living....kanske kan ni hitta en slutgiltig lösning på problemet om ni låter er inspireras av Dolly och tjejerna i filmen?