26 mars 2008

Sagt och gjort


Det blev en tripp till Strikk. Som vanligt när jag är där utan strikta (hehe) förhållningsregler slutar det med att jag vill köpa hela affären. Tyvärr tycker jag sämre och sämre om butiken, jag upplever sortimentet som begränsat och lite udda. Förut var det alltid min förstahands-garnaffär både för de spännande garnernas skull och för att det ligger så bra till från jobbet sett. Jag kan gå dit på lunchen utan problem. Nu tror jag att jag ska hitta en annan förstahandsaffär och bara gå till Strikk när jag vill ha något specifikt. Frågan är bara vilken. Jag vet två andra i stan, men den ena ligger uppe på Avenyn och det är jobbigt och långt. Den andra ligger bättre till och jag ska nog se över deras utbud lite mer noggrant någon gång framöver. Jag skulle vilja kunna gå till 2Knit oftare, men det är inte att tänka på under arbetsveckan eftersom jag jobbar till 18.00. Sen är det ju självklart smidigt att handla garn på nätet men jag vill gärna känna och syna lite först. Jaja, det är ett senare problem, för nu har jag ju precis fyllt på lagret lite.

Det blev fyra nystan svart Drops Alaska till hoodien. Det kommer förmodligen inte räcka så långt, kanske resten av bakstycket och ett framstycke, om ens det. Men jag är rädd för att köpa garn i stora kvantiteter. Det blir så uppenbart hur mycket som går åt då. Och hur mycket plagget kommer att kosta. Så jag köper mina skvättar här och där. Det är ju inte som att det blir dyrare... Mängdrabatt borde införas, då kanske jag skulle motiveras att köpa fler på en gång.

Jag fick också med mig två nystan Marks & Kattens ECO-bomull. Jag gillade den gråbeige färgen och det såg spännande ut att sticka med liksom små kedjor. Jag tror att det blir snyggt när det är basket weave-stickat, till korgen. Två beiga korgar alltså. Kan bli läckert med en starkare färg på fodret. Turkost och gult kanske.

Ett litet nystan Alpaka Fashion damp ner också. Beige det också, men lite ljusare. Det är så otroligt mjukt och mysigt! Det ska också bli en korg. Garnet är lite tjockt men det struntar jag i, det får bli en lite tätare korg. Jag gillar tanken på att ha en massa korgar i samma form men i olika material och färger. Synd bara att de bara blir typ 20 cm breda och att jag inte orkar räkna om mönstret... Men som de säger: Många korgar små...

Och så fick jag två nystan gråbrun Drops Karisma med mig också. Det ska också bli två korgar. Även det här garnet är lite tjockt men det gör inget.

Till sist köpte jag lite knappar. Fyra jääättesöta ljusblåprickiga knappar med ett rött hjärta på, två mörkblå knappar med någon slags kiwi-fågel på (som ska sys fast på den ljusblå babyomlottkoftan), och så en liten helt vanlig mörkblå knapp (som ska sitta på insidan av babyomlottkoftan).

Äntligen lite sticknyheter va? Frågan är bara när jag ska hinna sticka...

Inga kommentarer: