17 januari 2008

Frukt och bantning

Någon kommenterade mitt fruktintag och frågade mig om jag bantar. Nej, det gör jag inte. Bantning är ohälsosamt för kroppen både mentalt och fysiskt. Däremot försöker jag äta lite nyttigare och bryta en lång period av dåligt ätande och noll fysisk aktivitet. Det har jag gjort många gånger i livet med varierande resultat. En gång gick jag ner 20 kg på ett år. Det var ett bra resultat. Nu är alla de kilona tillbaks av olika anledningar och jag börjar känna att de (och fler kilon som ska bort efter de 20) begränsar mig mer än någonsin. Jag är förlovad och ett bröllop är inte otänkbart inom ett år eller så. Då vill jag inte känna mig som en padda som inte får plats i en fin klänning. Dessutom vill jag ju som bekant ha barn (bonussonen förtjänar faktiskt lite syskon) och i mitt nuvarande skick vet jag inte om kroppen klarar av en graviditet.

Allt det här behöver inte hända nu. Jag har tid på mig och tar det lugnt. Jag har inte börjat träna ännu utan tänker ta upp simningen när mitt gymkort går ut jag kan få ett nytt från jobbet. Då blir det simkort. När det gäller ätandet har jag börjat med att försöka ta bort fikandet och ute-ätandet. Så lite pizza och godis som möjligt. Jag äter färdigmat till lunch eftersom jag avskyr att laga mat ensam. Eftersom min mage är van vid pizza och småätande vill den inte alls bli mätt på de små micrade portionerna och därav fruktlängtandet. Helst vill jag ju såklart ha mackor och choklad men jag försöker lära kroppen att nöja sig med frukt.

Vi får se hur det går. Ingen panik. Panik leder bara till att man äter alldeles för lite och klarar typ två veckor innan man äter pizza och choklad igen. Jag tar det steg för steg. Just nu äter jag alldeles för mycket knäckebröd när jag kommer hem och är ashungrig. Det kanske jag tar itu med nästa vecka.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan rekommendera dunderkuren kromtabletter. Funkar toppenbra för mig, min sambo, min mamma och min goda vän :-) Vi har kört en sort som heter ProChrome (finns hos hälsokostbutiker, kostar runt 70 kr för 90 tabl, man tar 1/dag = biliigt). Vad kromet gör är att hålla uppe blodsockernivån = inte sugen på NÅGONTING. Jag till och med äter mindre mat. Kan inte garantera ett det funkar, men som sagt alla jag vet har testat har fått effekt innom ett par dagar. Jag kan till och med sitta och tänka på chips (vilket är min stora last) utan att behöva köpa det eller slänga ner en påse i vagnen i butiken :-) Jag har sakta börjat tappa mina extra "julkilon" :-)

Jenky sa...

du är duktig tetsi. :)
snart ska jag börja ta tag i det där också.

Strumpstickan sa...

Önskar dig jättelyckatill och du tänker vettigt och bra:)

Ett tips som mättar gott är att göra havregrynsgröt direkt i en tallrik i mikron, på med rivet äplle eller lättsockrat äppelmos och lite nyttig mjölk... annan mat med högt GI som mättar länge är apelsiner:)

Anette sa...

Knäckebröd i sig är inte så farligt. Det är vad man har på som betyder mer. Magert smörgåsfett (28%) och skinka är utmärkt. Prova också rivna morötter på, det är jättegott!
Lycka till, du är absolut inne på rätt spår med ditt tänk!

Knit-Marie sa...

Simkort...till mobilen då eller?
Skämt åsido jag tycker du resonerar sunt och då ska du nog lyckas utan att äventyra din hälsa. Lycka till!

Anonym sa...

heja heja, du verkar vara en smart brud, små steg i taget är smartare än ett stort jättehopp som ändå gör att man tappar balansen och ramlar. :)
(skriver egentligen hemtenta, därav löjliga metaforer)